شرینک پک, وکیوم پک

دستگاه وکیوم یا شرینک (آشنایی و مقایسه)

مقایسه دستگاه شرینک و وکیوم

دستگاه وکیوم یا شرینک

در دنیای امروز، بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر تجارت و مصرف محصولات تاثیر می‌گذارد. بسته‌بندی می‌تواند ماندگاری، کیفیت، زیبایی و هزینه محصولات را تغییر دهد. برای اینکه بتوانیم محصولات خود را به بهترین شکل ممکن بسته‌بندی کنیم، نیاز به دستگاه‌هایی داریم که بتوانند از محصولات ما در برابر عوامل زیان‌آور محیطی محافظت کنند. یکی از این دستگاه‌ها دستگاه وکیوم یا شرینک است که در این متن به معرفی و بررسی آن می‌پردازیم.

مقدمه:

ماشین‌های بسته‌بندی شامل طیف گسترده‎‌ای از ماشین‌آلات هستند که دستگاه‌های وکیوم و شرینک تنها دو نمونه از این ماشین آلات است. این دستگاه‌ها شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند. همچنین در بعضی از موارد، بین عموم مردم اشتباهاً اسامی آن برای یکدیگر استفاده می‌گردد.

دستگاه بسته بندی وکیوم چیست؟

دستگاه بسته بندی وکیوم دستگاهی است که هوای داخل یک کیسه را قبل از بستن آن خارج می کند. این کار با استفاده از یک پمپ وکیوم انجام می‌شود که هوا را از کیسه خارج می کند. پس از خارج شدن هوا، کیسه با استفاده از یک دوخت حرارتی دوخت می شود. دستگاه های بسته بندی وکیوم برای بسته بندی انواع مواد غذایی، از جمله گوشت، ماهی، سبزیجات و میوه ها استفاده می شوند. آنها همچنین برای بسته بندی مواد غیر غذایی، مانند لباس، جواهرات و اسناد استفاده می شوند.

دستگاه های بسته بندی وکیوم به حفظ مواد غذایی و سایر مواد کمک می کنند تا تازه و ایمن بمانند. آنها همچنین می توانند به کاهش محصولات ی مانند لباس ، تشک و … کمک کنند، که می تواند حمل و نقل و ذخیره سازی آنها را آسان تر کند.

دستگاه وکیوم ایستاده سپهرحمید

مزایای دستگاه وکیوم پک:

  • افزایش ماندگاری مواد غذایی.
  • کاهش حجم مواد غذایی.
  • سهولت حمل و نقل مواد غذایی.
  • حفاظت از مواد غذایی در برابر رطوبت، هوا و حشرات.
  • جلوگیری از رشد باکتری.

انواع دستگاه های وکیوم صنعتی:

وکیوم ایستاد (یا عمودی)، دستگاه وکیوم افقی.

دستگاه شرینک چیست؟

دستگاه شرینک از جمله دستگاه‌های مهم صنعت بسته بندی است که از سلفون شفاف برای بسته بندی و محافظت از محصولات استفاده می‌کند. سلفون پلاستیکی گرم می شود و به دور محصول چسبیده می شود و آن را در یک پوشش محکم و ایمن قرار می دهد. دستگاه‌های شرینک برای بسته بندی انواع محصولات استفاده می شوند، از جمله مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، داروها و تجهیزات الکترونیکی.

دستگاه های شرینک در انواع مختلفی وجود دارند، از مدل های دستی گرفته تا مدل های تمام اتوماتیک. مدل های دستی برای بسته بندی مقادیر کمی از محصولات استفاده می شوند، در حالی که مدل های تمام اتوماتیک برای بسته بندی مقادیر زیادی از محصولات استفاده می‌شوند.

شیرینک نیمه اتومات

مزایای دستگاه شرینک پک:

  • محافظت از محصولات در برابر آسیب.
  • افزایش ماندگاری محصولات.
  • سهولت حمل و نقل محصولات.
  • بهبود ظاهر محصولات.

انواع دستگاه شرینک پک:

دستگاه شرینک تونلی نیمه اتوماتیک، دستگاه شرینک تونلی تمام اتوماتیک، دستگاه شرینک کابینی.

دستگاه شرینک و وکیوم دو دستگاه متفاوتند که بعضی از مواقع اسامی آنها برای هم به کار می‌رود.

شباهت بسته بندی شرینک و وکیوم

ظاهری شبیه به هم و شفاف:

کیسه‌های شرینک و کیسه‌های وکیوم هر دو از کیسه‌های شفاف یا فیلم پلیمری پلاستیکی استفاده می‌کنند که به مصرف کننده اجازه می‌دهد محصول را در داخل بسته بندی ببیند.

دوخت حرارتی:

هر دو نوع بسته بندی برای محصور کردن محصول در داخل بسته بندی حرارتی دوخت می شوند. این بدان معنی است که انتهای باز کیسه‌ها پس از قرار دادن محصول دوخت می‌شود.

پوشش منطبق با محصول:

در هر دو نوع بسته بندی، فیلم بیرونی با شکل محصول منطبق می‌شود.

بسته بندی شرینک در مقایسه با بسته بندی وکیوم پک

تفاوت‌های بسته بندی شرینک و وکیوم

ضخامت مواد بسته بندی:

بسته بندی شرینک و بسته بندی وکیوم هر دو شامل استفاده از فیلم پلیمری پلاستیکی منعطف است. این فیلم هم به صورت رول و هم به صورت کیسه ای یافت می شود و معمولاً شفاف است، البته در برخی شرایط از فیلم غیرشفاف استفاده می‌شود. تفاوت بین فیلم در این است که فیلم مورد استفاده برای بسته بندی وکیوم تقریباً چهار برابر ضخیم تر از فیلم مورد استفاده برای بسته بندی شرینک است. این یک تفاوت قابل توجه است و فیلمی که استفاده می شود قابل تعویض نیست.

فرآیند حرارتی مختلف:

گرما برای بسته بندی کالا با استفاده از بسته بندی وکیوم یا شرینک استفاده می شود. در بسته بندی وکیوم فقط برای دوخت در کیسه از حرارت استفاده می‌شود اما در بسته بندی شرینک پک علاوه بر دوخت، حرارت برای انقباض نایلون دور محصول استفاده می‌گردد. این بدان معناست که شرکت ها باید تصمیم بگیرند که از چه نوع بسته بندی استفاده کنند و در نوع مناسب ماشین آلات سرمایه گذاری کنند.

نحوه حذف اکسیژن در شرینک و وکیوم:

اغلب به نظر می رسد که اکسیژن و هوا در بسته بندی شرینک و وکیوم به طور کامل حذف می‌شود. با این حال، همه چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست. برخلاف شرینک پک در فرآیند بسته بندی وکیوم میزان اکسیژن تقریباً صفر می‌گردد. در طی فرآیند بسته بندی وکیوم، از یک نازل هوا یا کمپرسور هوا برای ایجاد خلاء و حذف تمام اکسیژن از بسته استفاده می‌شود. عدم وجود هوا باعث افزایش ماندگاری و حفظ محصول در داخل می شود.

ماشین آلات مورد استفاده:

اگرچه هر دو نوع بسته بندی از دوخت حرارتی استفاده می‌کنند، ماشین آلات مورد استفاده در طول تولید کاملاً متفاوت است. ماشین آلات مورد استفاده برای هر کدام قابل تعویض نیستند.

هدف استفاده از شرینک و وکیوم پک:

از بسته بندی شرینک حرارتی برای بطری‌های شیشه‌ای، جعبه‌های مقوایی، اسباب بازی‌ها، لوازم الکترونیکی، لوازم الکتریکی، لوازم التحریر، کتاب‌ها، ابزار سخت افزاری، مایحتاج روزانه، داروها، لوازم آرایشی، نوشیدنی‌ها و سایر اقلام بسته بندی استفاده می‌گردد.

از بسته بندی وکیوم پک بیشتر برای بسته بندی موادغذایی و موادی که در اثر برخورد طولانی مدت با هوا از بین می‌روند استفاده می‌گردد.

به دستگاه بسته بندی وکیوم یا شرینک پک احتیاج دارید؟

ماشین سازی سپهرحمید یک تولیدکننده فنی و مهندسی با سابقه است که هدف آن ایجاد و توسعه خط بسته بندی کارخانجات است. این کارخانه در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده و طی ۳۰ سال توسعه به یک برند شناخته شده تبدیل شده است.

 

با تشکر از همراهی شما.
جهت دریافت مشاوره و استعلام قیمت انواع دستگاه وکیوم و شرینک پک توسط ماشین سازی سپهرحمید با ما تماس بگیرید: ۳۴۲۳۳۴۲۳ – ۰۲۵ و ۰۹۱۲۳۵۳۳۹۶۷
پیام‌رسان‌ها: ۰۹۳۶۳۵۳۳۹۶۷

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *