دستگاه دوخت و برش پلاستیک

دستگاه بسته بندی دستی

دستگاه دوخت دستی

دستگاه بسته بندی دستی

مقدمه

بسته بندی یکی از مراحل مهم در فرآیند تولید و عرضه محصولات است که نقش بسزایی در حفظ کیفیت، افزایش ماندگاری، جلب رضایت مشتریان و ارتقاء سطح فروش دارد. بسته بندی می تواند به صورت صنعتی، نیمه صنعتی و یا دستی انجام شود. هر یک از این روش ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دستگاه بسته بندی دستی و کاربردهای آن بپردازیم. به ویژه تمرکز خود را بر روی دستگاه دوخت پلاستیک رومیزی و پدالی که از انواع دستگاه های بسته بندی دستی است، قرار خواهیم داد.

تعریف و انواع دستگاه بسته بندی دستی

دستگاه بسته بندی دستی یک دستگاه ساده و کم حجم است که با استفاده از نیرو و تعامل انسان، قادر به بسته بندی انواع محصولات در کیسه های پلاستیکی، سلفون، فویل و غیره است. این دستگاه ها معمولاً با استفاده از حرارت و فشار، درب کیسه نایلون را پلمپ می‌کند. از دستگاه بسته‌بندی دستی می‌توان در کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک حتی منازل به خوبی استفاده کرد. اگر شما قصد بسته بندی حبوبات، آجیل، ادویه‌جات، خواروبار، خشکبار، برنج، نمک، سبزیجات، شکر، زعفران، میوه خشک و … را دارید این مطلب را مطالعه فرمایید.

دستگاه دوخت و بسته بندی دستی پلاستیک دارای انواع مختلفی است که بر اساس شکل، اندازه، عملکرد و قابلیت های آن ها تفاوت دارند. برخی از انواع رایج دستگاه دوخت دستی عبارتند از:

دوخت پلاستیک دستی:

دستگاه دوخت پلاستیک رومیزی

دستگاه دوخت دستی رومیزی

این نوع از دستگاه های بسته بندی با استفاده از المنت‌های حرارتی درب کیسه‌های پلاستیکی را به هم می‌چسباند. دستگاه دوخت پلاستیک رومیزی معمولا روی میزهای بسته بندی محصول قرار می‌گیرد تا عملیات دوخت سریعتر صورت پذیرد.

دوخت پدالی پلاستیک:

دستگاه دوخت سلفون پدالی برنجی

دستگاه دوخت پدالی

در دستگاه دوخت پدالی از پدال پا جهت بسته بندی و فشار فک دوخت صورت می‌پذیرد. مزیت این دستگاه به آزاد بودن دست جهت جابجایی محصول برای بسته بندی می‌توان اشاره کرد. برای بسته بندی های حجیم بهتر است از این دوخت پدالی استفاده گردد.

مزایای دستگاه بسته بندی دستی:

دستگاه بسته بندی دستی به دلایل زیر در صنایع مختلف کاربرد دارد:

قابل حمل و قابل تنظیم بودن: این دستگاه ها به دلیل سادگی، کم حجم و سبک بودن، قابل حمل است. حتی قابلیت تنظیم در محل های مختلف را دارد. این خصوصیت باعث می شود که در صورت نیاز به تغییر شکل، ابعاد، جنس یا نوع بسته بندی، نیاز به تغییر یا تعویض دستگاه نباشد.

کم هزینه و کم مصرف بودن: این دستگاه ها به دلیل استفاده از نیرو و تعامل انسان، نسبت به دستگاه های صنعتی یا نیمه صنعتی، کم هزینه تر و کم مصرف تر هستند. این خصوصیت باعث می شود که در صورت کمبود منابع چون برق، گاز یا سوخت، قابل استفاده باشند.

سرعت و دقت بالا: این دستگاه ها به نسبت هزینه‌ای که دارند از سرعت و دقت خوبی برخوردار می‌باشند.  

عملکرد ساده: دستگاه بسته‌بندی دستی به راحتی توسط کارگران قابل استفاده است. آن‌ها می‌توانند محصولات را در داخل پلاستیک یا همان کیسه بسته‌بندی کنند و سپس با استفاده از ابزار دستی، بسته‌بندی را ببندند.

تنظیمات انعطاف‌پذیر: از این دستگاه  می‌توانید برای بسته‌بندی محصولات مختلف با ابعاد متفاوت استفاده کنید.

کاربردهای گوناگون: دستگاه بسته‌بندی دستی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در صنعت غذایی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، مغازه‌ها و … . برای راه اندازی خط بسته بندی در منزل نیز این دستگاه می‌توان استفاده کرد.

راه‌اندازی آسان.

معایب دستگاه بسته بندی دستی:

  • بازدهی کمترنسبت به دستگاه صنعتی.
  • استهلاک بالا در بسته بندی با تیراژ زیاد.

راهنمای خرید:

برخی از نکات مهم در استفاده از دستگاه بسته بندی دستی پلاستیک عبارتند از:

انتخاب مناسب جنس و ضخامت کیسه: برای استفاده از دستگاه بسته بندی دستی پلاستیک، لازم است کیسه های پلاستیکی با جنس و ضخامت مناسب با نوع دستگاه و محصول انتخاب شود. معمولاً جنس پلاستیک PE (پلی اتیلن) یا PP (پلی پروپیلن) مناسب است. ضخامت کیسه نیز باید با توجه به وزن و حجم محصول تعیین شود.

تعیین مناسب زمان و دمای حرارت: برای استفاده از دستگاه بسته بندی دستی پلاستیک، لازم است زمان و دمای حرارت مناسب با نوع دستگاه و جنس و ضخامت کیسه تعیین شود. اگر زمان و دمای حرارت زیاد باشد، ممکن است کیسه پلاستیکی سوخته یا پاره شود. اگر زمان و دمای حرارت کم باشد، ممکن است کیسه پلاستیکی به خوبی چسبانده و دوخته نشود.

نگهداری مناسب دستگاه: برای استفاده از دستگاه بسته بندی دستی پلاستیک، لازم است دستگاه را در محل خشک، تمیز و دور از رطوبت و گرد و غبار نگهداری کنید. همچنین لازم است قطعات حساس دستگاه را به صورت منظم تمیز و عوض کنید.

نتیجه گیری:

دستگاه بسته بندی دستی یک دستگاه ساده و کم حجم است که با استفاده از نیرو و تعامل انسان، قادر به بسته بندی انواع محصولات در کیسه‌های پلاستیکی، سلفون، فویل و غیره است. این دستگاه ها در صنایع مختلف کاربرد دارند به دلیل قابل حمل و قابل تنظیم بودن، کم هزینه و کم توان بودن و سرعت و دقت بالای آن ها. این دستگاه ها می توانند به عنوان یک راه حل مناسب برای بسته بندی محصولات در شرایط مختلف باشند.

با تشکر از همراهی شما.
جهت دریافت مشاوره و استعلام قیمت انواع دستگاه بسته بندی دستی توسط ماشین سازی سپهرحمید با ما تماس بگیرید: ۳۴۲۳۳۴۲۳ – ۰۲۵ و ۰۹۱۲۳۵۳۳۹۶۷
پیام‌رسان‌ها: ۰۹۳۶۳۵۳۳۹۶۷

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *